שאלון למידע@ון - הילה אברהם, ארכיון ישראלי לסרטים – סינמטק ירושלים,

באיזה ארכיון את עובדת ?
ארכיון ישראלי לסרטים – סינמטק ירושלים אשר מהווה בית לעשרות אלפי כותרים מ- 1896 ועד ימנו: כלל יומני החדשות, סרטי עלילה, תעודה, סרטים ביתיים, תשדירי הדרכה, אזרחות ותרבות, סרטי סטודנטים ופרסומות ועוד ועוד, בפורמטים פילמאיים מקורים וכן סרטים שנולדו דיגיטלית החל מ- 2011. הוא מיוחד משאר הארכיונים באיגוד בהיותו ארכיון שסובב סביב מדיום ולאו דווקא סביב מועצה אזורית, ישוב, נושא וכיוצ"ב. ככזה הוא גם בית לסרטים בידוריים אבל גם לתעודות אורקוליות בעלות חשיבות עצומה בתיעוד הזיכרון הישראלי והארץ ישראלי.

כמה שנים ?
4 שנים

איך הגעת למקצוע ?
"במקרה הגעתי אל הדברים שהגיעו אלי" כתבה המשוררת דליה הרץ. הייתי בעלת תואר שני בקולנוע מהחוג לקולנוע באוניברסיטת ת"א כשנסעתי לגור בברקלי, קליפורניה. מובטלת מרעיונות מה עושים עם תואר שכזה בארץ זרה התגלגלתי להתנדב בארכיון לסרטי 8 ו-16 מ"מ ביתיים, וכך למדתי מהו פילם, איך מטפלים בו, כיצד הוא התגלגל לידי המדיום הכי משמעותי במאה ה-21 לתיעוד ולבידור, וכן סוגות שונות ומשוגעות של קולנוע שמעולם לא הכרתי (הום מוביז, סרטי הדרכה, שירות וסרטים אקפרמנטליים). ההתנדבות הובילה להתמחויות בארכיונים נוספים לקולנוע בסן פרנסיסקו שם למדתי את מקצוע האוצרות הקולנועית וכן עבדתי בפסטיבלים לקולנוע. עד שהבנתי שיש לי ג'וק, שאני חולמת פילם, ושלאהבה שלי לקולנוע כצופה וכחוקרת עכשיו מתווספים אספקטים נוספים, פחות מוכרים: היכרות של החומר עצמו המאפשר תיעוד אודיוויזואלי, וכן היכרות עם ארכיונים המחזיקים בתיעוד שהוא מחוץ לקאנון, אשר וטמונים בו עולמות רבים. אני מאמינה שבשימורם ובחשיפתם לקהל הרחב יש הזדמנות מרתקת לספר סיפורים נוספים, פחות מסופרים וידועים. וכך ב2012 נסעתי ללמוד באחד המקומות היחידים בעולם שמתמחים בלימוד המקצוע – George Eastman Museum ברוצ'סטר, ניו יורק – העיר שהולידה את חברת "קודאק" ועל כן רוויה באנשי מקצוע מתחום הפוטוכימיה, המעבדות אשר הניעה בעצם את כלל התעשייה המדהימה וההיסטורית של התפתחות הטכנולוגית התיעוד האודיו-ויזואלי על גבי פילם צלולויד, ועל כן כיום עסוקה בלשמר את הידע הזה לדורות הבאים וכן מחזיקה בארכיונים החשובים ביותר לפילם סטילס וקולנוע.

מה החלק שאת הכי אוהבת בעבודה בארכיון ?
הכל. אך אם למנות כמה: התעסקות עם גלגלי פילם עצמם – טיפול וצפייה בהם. מבחינתי זה עדיין קסם שבקופסת פח, על גבי פיסת פילם קטנה נצרבו חיים שלמים בקרני האור אשר ברגע אחד יכולים להחיות סצנה שלמה מול עיננו. פילם הוא חומר מרתק והיסטוריה שלו הוא ההיסטוריה גם של האסתטיקה הקולנועית אבל גם של האפשרויות לתיעוד אודיוויזואלי, שהיום נראה לנו מובן מאליו אבל הוא בעל צמתים מרתקות בהיסטוריה שלנו במאה ושלושים השנים האחרונות. בכללי, השילוב של חומריות המדיום עם עולמות תוכן, רוח וחיים ואסתטיקה הגלומים בו מסחררים אותי כל פעם מחדש.
אני אוהבת את הרגעים של גילוי אוצרות לא מוכרים לקהל הרחב במסגרת פרויקט הדיגיטציה המקיף שלנו – סרטים שצולמו בשנות ה ה30 או ה40 בצבע ע"י חובבים למשל ומציגים את המקום הזה מנקודת מבט פרטית ולא רשמית, רגעי חיים קטנים של היום-יום אך מלאים בריחות, מקומות ובהווי של הזמן החולף וברגע מחזירים אותך למציאות אחרת. אני אוהבת את האנשים שעובדים אתי ששותפים לאהבת הדבר בפשטות ובמקצועיות. וזה שעלינו על דרך חדשה ומרגשת בחיי הארכיון לפני כשנה וחצי, עת פתחנו את המעבדה להמרה דיגיטלית מקצועית בסטנדרטים בינ"ל והיא פועלת יום יום להמרה ושימור של האוצרות הללו – אשר מאפשר לנו כיום לצפות בחומרים מהמאה ה19 בחדות שלא נראתה קודם לכן על מסך המחשב הפרטי וזה מרגש.

מה הכי מתסכל ?
ככל הנראה לתקשר לאנשים שלא בקיאים בדבר את חשיבות התחום וכן את המקצועיות הרבה הכרוכה בו, כמו גם את הצורך במשאבים נכבדים על מנת לאפשר שימור ארוך טווח איכותי, והנגשה לכל. סוגיות של זכויות יוצרים הם גם עניין מורכב, אשר עומדים בתווך בין זכות הציבור לגישה להיסטוריה שלו לבין זכות היוצר על עבודתו. מתסכל שבעצם החיים הם דבר אורגני (גם בעולם הדיגיטלי), ולא נועדנו ולא נוכל לשמור הכל ולתמיד. אבל בזה אני גם מוצאת המון יופי ומידת צניעות בריאה, לימוד חמלה . ולבסוף, חשוב לזכור שתולדות מוסדות הזיכרון נכתבים בצלם בני אדם, ועלינו לדאוג לגיוון הקולות שבו - משימה לא קלה בלשון המעטה, ועלינו להיות מודעים לכך.


הילה

האם עובדת לבד ? איזה שיתופי פעולה יש מחוץ לארכיון ? (ביישוב/בגופים מקבילים/אחר)
דבר ראשון עובדת עם צוות הארכיון המדהים ובראשו מנהל הארכיון האגדי מאיר רוסו, כמו גם עם צוות סינמטק ירושלים המסור לתפעול המקום הייחודי הזה בתווך שבין חומות העיר העתיקה וגדר ההפרדה.
הארכיון מיוחד בכך שאינו רק דואג לשימור והנגשה אלא גם מחזיק בסרטים המיועדים להקרנה בסינמטקים ובפסטיבלים בארץ ובעולם וככזה נמצא עם רגל אחת גם בעולם תעשיית הקולנוע ובתי ההפקה בארץ. כמו כן אנו בקשרים קרובים עם שני הארכיונים האודיוויזואליים המרכזיים בארץ – ארכיון ספילברג באוניברסיטה העברית, וארכיון השידור הציבורי. ונותנים שירות לארכיונים מקומיים, קיבוציים, ארכיון המדינה, ארכיונים ממשלתיים ועוד ועוד. למשל, לאחרונה זכינו להמיר דיגיטלית סלילים מתפוררים וייחודיים אשר נחשבו אבודים המכילים תיעוד של כמה מריקודיה של חלוצת המחול הישראלי דבורה ברטונוב וזאת עבור אשכול מחול של פרויקט תרבות חזותית ואמנויות הבמה של הספריה הלאומית.
אני מאד גאה להגיד שאנחנו מקיימים חלק פעיל בארגון הגג הבינלאומי לארכיונים לקולנוע FIAF International Federation of Film Archive. וכן הארגון הבינ"ל לארכיונאים של התמונה הנעה AMIA Association of Moving Image Archivists .אשר חברים בהם הארכיונים החשובים ביותר לקולנוע מכל העולם. אנו מחליפים ידע מקצועי שאין כמוהו בארץ היות והתחום קטן ביותר, נעזרים בהם בגילוי חומרים ישראליים שמצויים בארכיונים בחו"ל, ומשתתפים בכנסים מדי שנה על מנת להתעדכן בתחום.

מה החלום המקצועי שלך - מה תרצי להציג ? איזה אוסף לקבל ? איזו משימה לסיים ?
באתי להניע את הארכיון הזה למאה ה21 ביחד עם מנהל הארכיון. אחרי שהקמנו את המעבדה המקצועית, אני רוצה להשלים את טיוב הקטלוג שיהווה מפתח יעיל ועוצמתי לחיפוש בעשרות אלפי האוצרות של הארכיון, להצליח לשכנע כמה שיותר יוצרים ובעלי זכויות לשחרר את האוספים שברשותם לצפייה חינם לקהל הרחב, וכן לראות את האתר שאנו עובדים עליו בימים אלו נחשף לקהל הרחב, שיביא אליכם הביתה את היכולת לחקור ולצפות בחומרים בפעם הראושנה בהיסטוריה שלנו, בתקווה אמן ב2019 נשלים זאת. והכי חשוב לוודא שהסטדנרטים הדיגיטליים שאנו עומלים עליהם יאפשרו שימור והנגשה לעתיד לבוא. אבל האמת, אני הכי רוצה לנבור עוד בארכיון וליצור מועדון קטן שיקרין אוצרות ארכיונים נישתיים לרוב לקהל קטן שמשוגע לדבר כמוני. התחלנו בזאת לפני כשנתיים עת ערכנו את "יום הסרט הביתי" שקרא לאנשים להביא את סרטיהם על 8 סופר 8 ו16 מ"מ להקרנת חינם בסינמטק, ביום שכולו מוקדש לתיעוד הפרטי שהפך ברבות השנים להיסטורי מרתק. בסופו של דבר, תרבות עשירה נשענת על מגוון ותפיסת עולם פרואקטיבית לגבי יצירת החיים שלנו למקום טוב יותר אשר נותן כבוד לחיים, לבני אדם, להיסטוריות שונות, לצומח, לעולם ומלואו.

"טיפים" שלך לארכיונאים אחרים ?
ליצור רשת קולגות וחברים שותפים למסע בארץ ובחו"ל וללמוד מהנעשה שם באופן פעיל.
וטיפ אחרון קצת מוזר - ללמוד לאבד את הזיכרון, לאבד את הצורך לשמור הכל ולתמיד. שע"פ המשוררת אליזבת בישופ מדובר בא(ו)מנות של ממש.

האם את חברת איגוד ?
כן !

מה היית רוצה לשפר באיגוד/אתר/פייסבוק ?
אתם עושים עבודת קודש מקצועית ומלאת אהבה לדבר וזאת במשאבים לא גדולים. תודה רבה לכם! ואם אפשר לשפר... שיכירו בנישות של ארכיונים שאינן רק קיבוציות, מקומיות... ואני חושבת שכמו בכל תחום אחר, העלאת היוקרה של התחום בעיני הציבור ולא רק בעיני הארכיונים עצמם הוא עבודה קשה שעניינה פוליטיקה ושיווק אבל היא הכרחית להקצאת משאבים נוספים קריטיים לתחום. עלו והצליחו!