מה התגלגל בפורום בשלושת החודשים האחרונים (יולי-נובמבר 2019)

מבין כל השאלות שעלו בתקופה זו בפורום, אחת החשובות לדעתי היא: "איך צריך להראות ארכיון ?" - שאלה מהותית וחשובה -  ממה מתחילים ? מה אומרים למתכננים ?
שאלה רותם וקס מארכיון קיבוץ רמת דוד.
תודה לבני הספל שהפנה אותנו למדריך לאחזקת רשומות בארכיון מהדורה 2000
באתר האיגוד ניתן למצוא חומרי עזר מאמרים ומדריכים חפשו אותם ב-  "מדריכים ומאמרים".

דיון נוסף היה בעניין הדרך לשמירת תצלומים בארכיון
מאיר מקיבוץ נחשונים הוסיף גם את נושא השקופיות המאתגרות, בגלל הרגישות והעמידות הגרועה שלהן. 
האם לשמור לפי נושא ? האם עקרון המוצא הוא שקובע ? ובכלל איך לשמור ?
כדי לענות על שתי השאלות המרכזיות הללו צריך ללכת ללמוד. האם ראיתם ספרנית ששואלת בפורום של הספרנים איך מקימים ספרייה ומה נדרש לצורך כך ? כתבתי "ספרנית" כי ארכיון וספריה נתפסים לפעמים כדומים. אבל נניח איך מקימים בית מרקחת ??? המבנה, הסידור הפנימי, האם יש סטנדרטים מחייבים ?
האיגוד עושה מאמצים גדולים לקיים קורסים ללימוד מקצועות הארכיונאות לכו ללמוד ולהתמקצע.
הקורס ללימודי ארכיונאות במכללת ספיר - ארכיונאי מורשה
קורס "יסודות" 

נשאלנו על ידי דני ברזילי  מקיבוץ מגן איך שומרים חתיכות מיובשות של בננה בנות 100 שנה שנמצאים בארכיון ? השאלה נשאלה (לפי הבנתי) באתר של ICA על ידי ארכיונאי בשם רוברטו לימה. דני שואל אם זו שאלה לאחד באפריל ? ממש לא דני, אצלנו בארכיון לתולדות פתח תקוה יש שתי עבודות שנעשו על ידי תלמידים במגמת ביולוגיה, נדמה לי שקראו להם "אגרוטופ" -  עבודות חקר אישית של תלמידי מגמת ביולוגיה. צרור דפים עליהם מודבקים פרחים ועלים מיובשים, דברים מן הצומח. תשובה לא קיבלנו..
 אולי דני יכול לבדוק איזה תשובה קיבל הארכיונאי רוברטו לימה ?

שאלה אחרת שעלתה בפורום - היכן להפקיד חומרים וחפצים של חללי מערכות ישראל ?
דורית פרי מעמותת "לתת פנים לנופלים" שאלה היכן להפקיד חפצים אישיים של נופלים במקומות שבהם אין אפשרות להציג או לשמור חפצים פיסיים כמו: משקפת, מדליה מכתב וכו'. כל הפריטים נסרקים או מצולמים ונשלחים לארכיונים הרלוונטיים. נשאלה השאלה :" אנחנו מקבלים לידינו תמונות מקוריות, חפצים של החייל כמו מדליות, מכתבים, משקפת וכיוצ"ב...לא פעם באותם מקומות אין מגירה לחייל... ואין דרך להציג חומרים בתערוכה עם שם החייל "
תשובת אילנה אלון מנהלת ארכיון צה"ל: ארכיון צה"ל ומעהב"ט הוא הארכיון להפקדת תיעוד זה. לכל חלל צה"ל נפתח תיק בהנצחת החייל והתיקים גנוזים בארכיון. התיעוד הנוסף ישלים את התמונה לגבי החללים.
שאלת המשך של דורית פרי הייתה: "השאלה הייתה לגבי חפצים שאין אפשרות להכניסם לתיק חלל והמשפחות מעוניינות שיוצגו או ישמרו לעיון הציבור. כמו כן תיקי חלל אינם פתוחים לעין כל ולכן אנחנו מעדיפים למסור עותק וכן מקור לארכיונים נגישים ופתוחים לעין כל".

לפניכם תקציר ההתכתבות משום שהנושא רגיש ביותר, ויש הרגשה שהנושא נשאר "פתוח". מה זה אומר "לכל חלל צה"ל נפתח תיק בהנצחה החייל והתיקים גנוזים בארכיון" האם "גנוזים" הכוונה שמורים ואם מגיע משתמש שהוא לא בן משפחה האם הוא יכול להתבונן בתיק ?
שאלתה של דורית פרי מעלה נושא לדיון רחב יותר בנושא הנצחת נופלים.
ארכיונים אישיים הם תמיד אתגר מעניין לטיפול. הם מציגים בפני הארכיונאי "דילמה" ודורשים מחשבה אחרת. 

היידי עפרון מגבעת חיים איחוד שאלה בעניין שני אלבומים שהנושא שלהם הוא "הבריגדה היהודית". היידי שאלה אם יש גוף "שמרכז אצלו את נושא הבריגדה היהודית". ובתשובה  שאלה גליה דובידזון (מנהלת הארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני) את שאלת השאלות: "האם יש קשר בין בעליו של האלבום לקיבוץ, ולמה קבלת אותו?" בראייה רחבה יותר מה היא מדיניות הרכישה של הארכיון ? מה המנדט ? איזה גוף הוא משרת ?
דוגמאות מארכיונים שונים: מסמך מדיניות רכישה של הספרייה הלאומית, הנחיית ארכיון המדינה בדבר הפקדת רשומות בארכיון וגם ארכיון הסרטים הישראלי המסביר על עקרונות מדיניות הרכישה שלו.

ובחזרה לשאלה המקורית - מאחר שהאלבומים שייכים לחבר הקיבוץ מקומם בארכיון האישי שלו. כשאנחנו רושמים את הפריט יש לציין במילות מפתח ועזרי חיפוש את המידע המתאים הקשור כמו: "הבריגדה היהודית". בתיאור של האלבום יש לציין את כל המידע שניתן ללמוד מתוך התצלומים עצמם: שם היחידה, הסמל, שמות של מקומות, שמות של אנשים ותאריכים, שמות אירועים שבתמונות, שמות של שלטי דרכים, דגמים של כלי נשק, שמות דגמים של רכבים, כל מה שקיים באלבום שיכול לעזור. זו אכן עבודת בלשות, זו "השמנת" של הארכיון.

טקסטיל ומוצריו
אסתר אלכסנדר מקיבוץ מעלה גלבוע שאלה -  איך לשמור בדים גדולים של רקמות שנעשו בקיבוץ על ידי חברות המשק לפי נוהג ומסורת רבת שנים לפיו כל מחזור של גן האימהות רוקמות את שמות הילדים עליו למזכרת. איזה יופי של מנהג. אישית, אחד הדברים הקרובים לליבי אלו הם חפצי הטקסטיל לסוגיו: בגדים, רקמות, מפות שולחן, דברי סריגה, אופנה. כל מה שעשוי מבד מכל סוג שהוא.
היו שלל תשובות לשאלה הזו. התשובה המרכזית והחשובה היא שיש להתייעץ עם בעל מקצוע מומחה לשימור בדים. יש להעריך את מצב החפץ ע"י משמר מומחה.

עד כאן להפעם, תאתגרו ותסקרנו אותנו בשאלותיכם.

שלכם
נוני ירון, יו"ר ועדת חברות
אוצרת אוספים מיוחדים בארכיון לתולדות פתח תקוה ע"ש עודד ירקוני