שאלון למידע@ון - רחל ריינשטיין, ארכיון רעננה

באיזה ארכיון את עובדת? 
ארכיון עיריית רעננה

כמה שנים?
18

איך הגעת למקצוע?
במקרה לגמרי... שמעתי שמחפשים מנהל/ת ארכיון שיהיה/תהיה מעורב/ת בעשייה חינוכית. מאחר ואני באה מתחום החינוך ומתחום של עיצוב סביבה חינוכית ניגשתי למכרז. (עד אז לא דרכה רגלי בארכיון כלשהו), ואופס... התקבלתי.

מה החלק שאת הכי אוהבת בעבודה בארכיון?
את החיבור בין המסמכים/תמונות/ מוצגים לאנשים- לדמויות הקשורות להיסטוריה של רעננה. לכן אנחנו מטפחים מאוד את הקשר עם הקהילה, הן עם המתנדבים שעובדים בארכיון והן עם קהילת הוותיקים שקשורה אלינו מאוד.
דבר נוסף הוא העבודה עם חוקרים/סטודנטים/סופרים שבזכותם אנחנו נדרשים לנבור במאגרים וללמוד בעצמנו על איזה "אוצרות" אנחנו מופקדים.

מה הכי מתסכל?
כאשר עובדים ברשות מקומית שבה אחת לכמה זמן מתחלף ראש הרשות ואיתו מתחלפת כמעט כל הנהלת הרשות- לעיתים יש צורך "להוכיח" את עצמך מחדש ולהראות עד כמה הארכיון חשוב לא רק כ"שולף" תמונות כשיקיר זה או אחר נפטר (למשל) אלא כמתעד מנהל קיים. עד כמה אנחנו צריכים תקציבים לסריקות, לפיתוח ועוד..

האם עובדת לבד? 
אני מנהלת הארכיון ויש לי 3 ארכיונאיות בחצאי משרה כל אחת, פקידת ארכיון ואב בית. מאחר שאני מופקדת על המרכז ללימודי תולדות רעננה- קומפלקס המכיל את הארכיון ובחצרנו יש את המוזיאון החקלאי של רעננה- העבודה שלנו מתמקדת לא רק בארכיון בלבד אלא גם בטיפול במוזיאון, באירועים שמתקיימים באולם שלנו ועוד.
פרט לעובדים, בימים כתיקונם (טרום קורונה..) עובדים אצלנו כ-20 מתנדבים בעבודות קיטלוג, הדרכה, תחזוקה, מספרי סיפורים, ליווי תלמידים ועוד.
בקיצור – יש לי צוות לעניין – נלהב, נאמן, מקצועי מאוד, והאווירה בכללותה היא של משפחה אחת גדולה.

איזה שיתופי פעולה יש מחוץ לארכיון? (ביישוב/בגופים מקבילים/אחר)
יש לנו שיתופי פעולה רבים:
פרויקט "ישראל נגלית לעין", המועצה לשימור אתרי מורשת (חברה בפורומים של מח' חינוך של מנהלי אתרי מורשת), הספרייה הלאומית – "מסע בזמן", רא"י.
בתוך רעננה אנחנו עובדים רבות עם הטלביזיה הקהילתית בסקירת אירועים הקשורים להיסטוריה, בפרויקטים של הארכיון שהם מלווים (כמו הפרויקט האחרון "אוכל קדימה אוכל"- צילום בשלני רעננה מארצות מוצא שונות), מועצת המתנדבים של רעננה וועד השכונות אנחנו מתחילים פרויקט תיעוד של תושבי השכונות של רעננה שקמו אחרי קום המדינה. ארגון" ההגנה" ברעננה (שתמכו בפרויקטים שונים אצלנו כולל הקמת קיר ההגנה במרכז שלנו), מחלקות עירייה שונות (בעיקר מח' תרבות) באירועים הקשורים איכשהו להיסטוריה.

מה החלום המקצועי שלך - מה תרצי להציג ? איזה אוסף לקבל ? איזו משימה לסיים ?
אנחנו שוקדים בשנים האחרונות באינטנסיביות על חשיפת תכנת הארכיון שלנו באינטרנט. מאחר שחלק מהעבודה נעשה ע"י מתנדבים, נעשית עכשיו עבודה הגהה ופיקוח.
מאחר שרעננה תחגוג 100 שנה להיווסדה בשנת 2022 ישנן תכניות רבות לאירועים אלה, והחלום שלי לממש לפחות חלק מההצעות שלי שהן : ספר /אלבום ה- 100, תערוכה ברחובות העיר , תערוכת עשורים בפארק רעננה, וממש בימים אלה אנחנו מתחילים בהפקת סרט על חייו ופועלו של ברוך אוסטרובסקי, ראש המועצה הראשון של רעננה.

"טיפים" שלך לארכיונאים אחרים? 
אני חושבת שכל אדם מביא את עצמו לכל תפקיד שהוא עושה, וחשוב לתת ביטוי ל"כשרונות" שלך בדרך זו או אחרת. אני באה מהחינוך ומעיצוב אז מצאתי את הדרך לחשוף בפרויקטים שונים את הארכיון. חשוב לא להיות מקובע. קודם כל להיות מקצועי, ללמוד את המקצוע המדהים הזה וכל הזמן לחשוב איך משפרים, איך מקדמים ואיך מביאים אותו לעידן שלנו.

רחל ריינשטיין

באיזה תפקידים שימשת באיגוד ?
הייתי בוועדת השתלמויות בעיקר.
ב-8 השנים האחרונות אני הרכזת הפדגוגית של קורס "יסודות הארכיונאות". בקדנציה הראשונה שלי עסקתי רבות בתכנון כל הלוגיסטיקה שמסביב לכנסים השנתיים ועזרתי בימי עיון.

איזה פעילות שקידמת הייתה לך חשובה במיוחד?
קורס "יסודות הארכיונאות" הוא ה"בייבי" שלי... במשך השנים ולאור הניסיון שצברתי, שיניתי מעט מההדגשים בקורס, הוספתי מרצים ובעיקר הייתי קשובה לצרכים של הארכיונאים שהשתתפו. גאה לציין שאת חלקם אני פוגשת בימי עיון (כשהתקיימו פיסית) וזו ממש גאווה אמיתית.

מה לדעתך הדגשים שהאיגוד צריך לתת בשנים הבאות? 
כמובן כל הנושא של התאמת הארכיון לעידן הדיגיטלי, אבל בעיקר נושא הגדרות מעמד הארכיונאים. לא ייתכן שבכל רשות מקומית למשל התקן של ארכיונאי תלוי במשא ומתן של המנהל, בקשרים שיש לו, בהחלטות הנהלה כאלה או אחרות, והוא מוצמד להגדרות תפקידים של עובדים במחלקות שונות - מנהלת מדור, אחראי נושא- בלי שום קשר לארכיונאות. למהנדסים , למורים, לספקים יש הגדרות ולנו אין.

מה התוכניות שלך לעתיד בעולם הארכיונאות? 
אמנם אני לא אהיה חברה בהנהלה החדשה (כיהנתי 2 קדנציות רצופות), אבל התבקשתי ואף הסכמתי להמשיך לרכז ולהוביל את קורס "יסודות הארכיונאות". וכדרכי בקודש, אעזור כמיטב יכולתי . בעיקר מעוניינת להירתם לכל מה שציינתי בסעיף הקודם- לקידום מעמד הארכיונאים,  גם במסגרת מנהלי הארכיונים ברשויות המקומיות