שאלון למידע@ון - אורית גפני, מנהלת ארכיון מועצה אזורית בקעת הירדן
22/12/2021
באיזה ארכיון את עובדת?
ארכיון מועצה אזורית בקעת הירדן, ארכיון רשותי -תיעודי

כמה שנים?
מאמצע שנת תשע"ז 2017
איך הגעת למקצוע?
בהכשרתי המקצועית אני מוזאולוגית. עם מעבר המשפחה להתגורר בבקעת הירדן עשיתי הפסקה בעיסוק זה בשל אילוצי המיקום ואפשרויות העבודה בתחום באזור. תודעת שימור ואיסוף החומר היתה קיימת במועצה למן הקמתה בשנת 1980. במשך כל השנים, המחלקות הקפידו לאסוף את כל הרשומות והחומרים שנוצרו במשרדיהם והפקידו אותם במגנזה ציבורית. החומר נאסף אך לא בוער, נסרק והונגש. במסגרת פעילויות המועצה לציון יובל שנים להתיישבות בבקעת הירדן התעורר צורך משמעותי במציאת חומרים מתעדים מימי ראשית ההתיישבות בבקעה ושימוש בהם למגוון מטרות. הופץ מכרז מטעם הרשות לתפקיד אחראי רשומות וארכיונאי. אנשים שונים בבקעה, שידעו על הכשרתי, חשבו לנכון לעניין אותי בתפקיד זה. בגרסתו הנוכחית, אם כן, הוקם הארכיון בשנת תשע"ז 2017, כארכיון מנהלתי והיסטורי גם יחד עבור עובדי הרשות, תושבי האזור עצמם ועבור כלל העוסקים בחקר הבקעה, הארץ ויישובה.
מה החלק שאת הכי אוהבת בעבודה בארכיון?
1. ללא כל ספק – להצליח לעזור לאנשים ולמצוא עבורם חומרים שביקשו
2. לראיין אנשים בנושא מסוים ולשמוע מהם אודותיו ולקבל מהם הפקדות "חדשות" לארכיון

1. ללא כל ספק - לעבוד לבד – אין עם מי לערוך סיעור מוחות ודיונים ולהתלבט
האם עובדת לבד? איזה שיתופי פעולה יש מחוץ לארכיון? (ביישוב/בגופים מקבילים/אחר)
כאמור בשאלה הקודמת, אני עובדת לבד מבחינת עובדים. אך יש לי כמה מתנדבים טובי לב ומענייני שיח. אני משתדלת גם להשיג מלגאים של המועצה לעבודות מוגדרות בארכיון.
קיימים שיתופי פעולה במיזמים עם מחלקות שונות, כמו כתיבת חוברות סיפורי חיים של ותיקים יחד עם המחלקה לשירותים חברתיים, הוצאת ספר אודות הקמת היישובים עם מחלקת הדוברות, פינה קבועה בעיתון המועצה.
בעבודתי אני מנסה לעודד הקמת ארכיונים עצמאיים בכל אחד מיישובי הבקעה, לתת להם ייעוץ, תמיכה ומענים שונים. אני מקווה שנצליח לבצע ביחד הרבה שיתופי פעולה כלל אזוריים.
עד לקורונה, ביקרו בארכיון, לפעילות בנושא הארכיון , תלמידי בית ספר היסודי הסמוך. אני מחכה שהם ישובו לפקוד את הארכיון ונוכל להרחיב את מערך ביקורי התלמידים אצלנו לעוד שכבות גיל ולעוד מוסדות חינוך בבקעה.
מה החלום המקצועי שלך - מה תרצי להציג? איזה אוסף לקבל? איזו משימה לסיים?
1. מחכה מאוד ליום בו אגמור להעריך ולטפל בכל המכלים של העשורים הראשונים המצויים במגנזה, מה שמיועד לביעור – יבוער ומה שראוי להישמר – יועבר לתיקי ארכיון, יסרק ויתואר
"טיפים" שלך לארכיונאים אחרים?
לארכיונאים מתחילים - לא לוותר על התמחות ארוכה וטובה בארכיון תואם ארכיון הסוג שלך, וכן להתנסות מעשית בסוג דברים בהם תטפל בעבודתך העתידית. לראות ולהתרשם מהצד זה לא מספיק.
לארכיוני רשויות – שווה לבקש מהרשות , הרבה פעמים זה מצליח, לא תמיד התשובה היא שלילית.
האם את חברת איגוד?
כן
מה היית רוצה לשפר באיגוד/אתר/פייסבוק?
די! מה זו השאלה המכשילה הזו?? לא יודעת אם האיגוד הינו הגוף המתאים לדברים שיכתבו להלן, אך כגוף מייצג, מעלה את הצעותי:
ארכיון מועצה אזורית בקעת הירדן, ארכיון רשותי -תיעודי

צילמה שולמית קמינסקי
כמה שנים?
מאמצע שנת תשע"ז 2017
איך הגעת למקצוע?
בהכשרתי המקצועית אני מוזאולוגית. עם מעבר המשפחה להתגורר בבקעת הירדן עשיתי הפסקה בעיסוק זה בשל אילוצי המיקום ואפשרויות העבודה בתחום באזור. תודעת שימור ואיסוף החומר היתה קיימת במועצה למן הקמתה בשנת 1980. במשך כל השנים, המחלקות הקפידו לאסוף את כל הרשומות והחומרים שנוצרו במשרדיהם והפקידו אותם במגנזה ציבורית. החומר נאסף אך לא בוער, נסרק והונגש. במסגרת פעילויות המועצה לציון יובל שנים להתיישבות בבקעת הירדן התעורר צורך משמעותי במציאת חומרים מתעדים מימי ראשית ההתיישבות בבקעה ושימוש בהם למגוון מטרות. הופץ מכרז מטעם הרשות לתפקיד אחראי רשומות וארכיונאי. אנשים שונים בבקעה, שידעו על הכשרתי, חשבו לנכון לעניין אותי בתפקיד זה. בגרסתו הנוכחית, אם כן, הוקם הארכיון בשנת תשע"ז 2017, כארכיון מנהלתי והיסטורי גם יחד עבור עובדי הרשות, תושבי האזור עצמם ועבור כלל העוסקים בחקר הבקעה, הארץ ויישובה.
מה החלק שאת הכי אוהבת בעבודה בארכיון?
1. ללא כל ספק – להצליח לעזור לאנשים ולמצוא עבורם חומרים שביקשו
2. לראיין אנשים בנושא מסוים ולשמוע מהם אודותיו ולקבל מהם הפקדות "חדשות" לארכיון

צילם: מוטי מלכין
מה הכי מתסכל?1. ללא כל ספק - לעבוד לבד – אין עם מי לערוך סיעור מוחות ודיונים ולהתלבט
2. כמויות החומר שנשאר לי לבער (מתלבטת המון בסוגיה הזו) ולסרוק
3. שיתוף פעולה מצד מחלקות מסוימות (אהממ... אהמ...)
האם עובדת לבד? איזה שיתופי פעולה יש מחוץ לארכיון? (ביישוב/בגופים מקבילים/אחר)
כאמור בשאלה הקודמת, אני עובדת לבד מבחינת עובדים. אך יש לי כמה מתנדבים טובי לב ומענייני שיח. אני משתדלת גם להשיג מלגאים של המועצה לעבודות מוגדרות בארכיון.
קיימים שיתופי פעולה במיזמים עם מחלקות שונות, כמו כתיבת חוברות סיפורי חיים של ותיקים יחד עם המחלקה לשירותים חברתיים, הוצאת ספר אודות הקמת היישובים עם מחלקת הדוברות, פינה קבועה בעיתון המועצה.
בעבודתי אני מנסה לעודד הקמת ארכיונים עצמאיים בכל אחד מיישובי הבקעה, לתת להם ייעוץ, תמיכה ומענים שונים. אני מקווה שנצליח לבצע ביחד הרבה שיתופי פעולה כלל אזוריים.
עד לקורונה, ביקרו בארכיון, לפעילות בנושא הארכיון , תלמידי בית ספר היסודי הסמוך. אני מחכה שהם ישובו לפקוד את הארכיון ונוכל להרחיב את מערך ביקורי התלמידים אצלנו לעוד שכבות גיל ולעוד מוסדות חינוך בבקעה.
מה החלום המקצועי שלך - מה תרצי להציג? איזה אוסף לקבל? איזו משימה לסיים?
1. מחכה מאוד ליום בו אגמור להעריך ולטפל בכל המכלים של העשורים הראשונים המצויים במגנזה, מה שמיועד לביעור – יבוער ומה שראוי להישמר – יועבר לתיקי ארכיון, יסרק ויתואר
2. מקווה להגיע בעתיד הקרוב לפעילות איכותית ורבה של הארכיון בתחומים כמו חינוך, תרבות ועוד
3. אשמח שירבו המשתמשים בארכיון שלי
"טיפים" שלך לארכיונאים אחרים?
לארכיונאים מתחילים - לא לוותר על התמחות ארוכה וטובה בארכיון תואם ארכיון הסוג שלך, וכן להתנסות מעשית בסוג דברים בהם תטפל בעבודתך העתידית. לראות ולהתרשם מהצד זה לא מספיק.
לארכיוני רשויות – שווה לבקש מהרשות , הרבה פעמים זה מצליח, לא תמיד התשובה היא שלילית.
האם את חברת איגוד?
כן
מה היית רוצה לשפר באיגוד/אתר/פייסבוק?
די! מה זו השאלה המכשילה הזו?? לא יודעת אם האיגוד הינו הגוף המתאים לדברים שיכתבו להלן, אך כגוף מייצג, מעלה את הצעותי:
1. נראה לי חשוב מאד הדרכות אישיות בארכיונים, כפי שהיו בעבר.
2. הכשרה / סדנה מעשית בנושא הערכת רשומות
3. מכיוון שכולנו בעלי צרכים חומריים משותפים – היה יכול להיות טוב, לו ניתן היה ליצור קבוצות רכישה של מכשור/ ציוד ארכיונאי (מודעת לבעיית פרסום הספקים תחת האיגוד, אך יתכן שניתן למצוא לכך חלופה אחרת)
4. אם אפשרי - הסדרת גמולי השתלמות עבור כנסים, השתלמויות וימי עיון